söndag 2 mars 2014

Bokrecension - Stad av skuggor

Svensk titel: Stad av skuggor
Original titel: City of bones
Skriven av: Cassandra Clare
Utgiven på svenska av: Bonnier Carlsen
526 sidor

Min kortfattade åsikt:
Den här boken är en upplevelse, storyn är som en dörr till en ny värd full av spänning och karaktärerna är så verkliga att de lika gärna skulle kunna vara dina grannar.

Handling:
Clary och hennes kompis Simon ska gå på nattklubben Pandemonium, men där väntar allt annat än normalt. Clary ser hur några personer försvinner in genom en dörr, där de inte borde gå in, hon misstänker att något är fel och följer efter. När hon kommer in ser hon först ingenting men tittar sedan igen och ser hur en kille blir mördad, men någonting är fel, efter att killen dog så bara försvann han. Det visar sig sedan även att det bara är Clary som kan se mördarna. Dagen efter när Clary sitter på ett cafe ser hon hur en av mördarna också sitter där, samma dag försvinner hennes mamma . Under loppet av två dagar har hela Clarys liv
förändras, och det kommer aldrig att bli sig likt igen.

Karaktärer:
Huvudpersonen i den här boken heter då Clary Fray. Clary är en intressant karaktär eftersom hon inte vet så mycket om varken sig själv eller hennes familj och det är bra att man under boken får veta lite mer hela tiden. Jag stör mig däremot lite på att hon inte ifrågasatt sin bakgrund lite tidigare, men hade hon gjort det så hade det här ju inte blivit någon bok så jag får väl klara mig. 

bästa kompis heter Simon. Simon är ganska intressant eftersom han har en ganska delad personlighet. Han beter sig ganska nördigt, fast innerst inne är han ändå cool.

En annan viktig karaktär i boken är Jace. Jace är en sån karaktär som man bara måste älska. Jag älskar honom i alla fall, han är ju såååå cool! (Fangirl...) Han är även ganska mystisk men på ett bra sätt. Jaces bakgrund är väldigt intressant dessutom men jag tänker inte avslöja något om den utan ni får läsa boken själva helt enkelt.

Tankar om boken:
Jag tyckte att den här boken var riktigt riktigt super bra. Jag skulle nog klassa den som den bästa boken som jag läst ut hittills i år. Så jag rekommenderar helt klart den här boken till alla som gillar fantasy.

Det jag gillar med den här är att det händer alltid nya saker så den blir inte tråkig på samma sätt som andra böcker. Det var även ganska bra beskrivningar i boken.

Det jag inte gillar med boken är att man kunde ha fått reda på lite mer om alla varelser som finns. Men annars kan jag inte komma på något.

Betyg:
Den här boken får betyget 9/10. Men som sagt är nog den bästa boken jag läst i år. Men det är ganska mycket kvar på året så det skulle kunna ändras, fast för tillfället ligger den 1:a.

Andra böcker i samma serie:
#1 Stad av skuggor
#4 Ingen titel bestämd än
#5 Ingen titel bestämd än
#6 Ingen titel bestämd än

Länkar:
Du hittar den t.ex. här: Bokus, Bokia, Adlibris och Cdon.

5 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den! Hoppas du kommer gilla de andra delarna också, för antar att du kommer läsa dem med ;)

    Jaaaaceeeee <333333333333

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja självklart kommer jag att läsa dem! Tvåan står redan och väntar på mig i bokhyllan. Kul att du hittade hit förresten! :)

      Radera
    2. omg Jaaaaceeeee<333

      Radera
  2. tack för information jag uppskatta det verkligen!:)



    Clary <333333 and jace <333333

    SvaraRadera
  3. tack för information, Jag uppskatta verkligen det! :)



    Clary <3333333 and Jace <333333 Haha jag dörrr

    SvaraRadera

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.