söndag 30 mars 2014

Bokrecension - Stad av aska

Svensk titel: Stad av aska
Original titel: City of ashes
Skriven av: Cassandra Clare
The Mortal Instruments #2
Utgiven på svenska av: Bonnier Carlsen (Tack för boken.)
491 sidor

VARNING: Kan innehålla spoilers från tidigare bok!

Min kortfattade åsikt:
Spännande saker händer hela tiden, aldrig får karaktärerna i boken vila och aldrig blir boken tråkig. Ett fantastiskt fantasy äventyr som alla borde få vara med om.

Handling:
Allt Clary vill är att allt ska återgå till det normala, så hon försöker håller sig borta från skuggjägarvärlden och framförallt för Jace, hennes bror som hon nyligen har fått reda på är hennes bror. Samtidigt börjar en massa konstiga saker hända, folk blir mördade och Clary kan inte längre hålla sig borta från den värld hon egentligen tillhör. Till slut så kommer Jace och Clary fram till att det finns bara en person som kan ligga bakom allt det här, den onda skuggjägaren Valentine, som även är deras pappa.

Karaktärer:
Huvudpersonen i boken är då Clary. Hon är en sån person som man stör sig lite på, för hon är så rädd för att allt ska gå fel och samtidigt är hon så rädd för vad folk ska tycka. Men hon är även väldigt mänsklig, man känner igen sig i en hel del av de saker som hon gör (samtidigt som man stör sig lite på det).

Min favorit karaktär i boken är Jace. JAG ÄLSKAR JACE!!! Han är så cool! I slutet av Stad av skuggor får man ju veta att Clary och Jace är syskon, vilket är så himla synd eftersom man märker att de har känslor för varandra. I den här boken får man lära känna Jace, på riktigt och man får veta vem han verkligen är, och han är så djup och så fantastisk. (Varning för fangirl.) Lite mer seriöst nu kanske... Hur som helst så är Jace helt klart min favorit karaktär i den här boken.

En annan viktig karaktär i boken är Simon, Clarys bästa kompis som kanske vill vara lite mer än bara vänner. I den här boken märker man verkligen hur han mognar vilket jag verkligen tycker att författaren har lyckats med, han blir så mycket mer mogen och han går från en karaktär som man tycker är sådär till en karaktär som är riktigt bra.

Tankar om boken:
Den här boken var verkligen bra, alla karaktärer är så unika, de har alla lite eget språk och lite eget tankesätt vilket verkligen gör boken spännande att följa. Det händer saker så gott som hela tiden, man hinner inte ens tänka tanken på att man kanske ska tröttna förrän det händer något nytt. Beskrivningarna i boken är fantastiska så det känns verkligen som om man är där, i boken och är med och upplever allting. I den här boken får man även veta lite mer om de andra varelserna som finns vilket jag verkligen gillade.

Mindre bra med boken vara att... (Kommer inte på något, måste tänka...) Kan seriöst inte komma på något. Får uppdatera inlägget senare om jag kommer på något.

Betyg:
Den här boken får av mig 9/10, verkligen super bra helt klart något som alla som gillar fantasy borde läsa. Näst bästa boken jag har läst i år! :)

Fler böcker i samma serie:
#2 Stad av aska
#4 Ingen bestämd titel än
#5 Ingen bestämd titel än
#6 Ingen bestämd titel än

Länkar:
Du hittar den t.ex. här: Bokus, Bokia, Adlibris och Cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.