söndag 22 december 2013

Bokrecension - Allt jag säger är sant

Allt jag säger är sant
Skriven av: Lisa Bjärbo
234 sidor

När jag hörde om boken första gången så var det bara av en slump som jag såg den och började läsa om den. Beskrivningen på boken sa mig att det var en helt vanlig tråkig tonårsroman om en tonåring som är som alla andra tonåringar i böcker. Mer fel än så kunde man nog inte ha.
Den här boken handlar inte om den där vanliga deprimerade tonårstjejen, utan Alicia, bokens huvudperson är en sådan intressant person med sådana speciella egenskaper och mål med livet.

"Och jag sa det aldrig då men jag har vetat det hela tiden. Det ska bli något stort."

Allt jag säger är sant handlar om hösten då Alicia egentligen borde ha gått i ettan på gymnasiet. Om hur hon istället börjar arbeta på ett kafé. Börjar bråka med sin bästa kompis. Flyttar ut från sina oförstående föräldrar, och in till sin mycket mer förstående mormor. Om hur hon träffar en grekisk gud som har så fina linjer vid munnen att Alicia inte kan sluta stirra på dem. Och om hur det känns när hela hennes värld trillar sönder av sorg. Taget från bokus.

Om vi börjar med att diskutera huvudpersonen Alicia. Alicia är en sån spännande person, hon är så annorlunda så det är verkligen kul att följa hennes tankar, även om jag inte håller med henne om allt. När man får följa med i hennes tankar känns hon så mänsklig, man förstår henne när hon känner sig sårad eller när hon känner sig lycklig.
Sedan har vi ju Alicias mormor, Astrid. Astrid är en så cool mormor så det kan knappt vara sant. Hon är så stöttande och inspirerande SPOILER VARNING:
[Så man kan ju lätt säga att man blev riktigt berörd när Astrid först skadar sig så hon måste opereras och sedan när hon klarade sig från det så dog hon bara någon dag senare.] (Markera för att läsa)

Den här boken var mycket bättre än vad jag förväntat mig, jag hade dock inte förväntat mig så mycket men jag skulle nog ändå säga att den var bra.
Det jag gillar med den är att det är det är ett språk som för mig som tonåring har lätt att först, vilket gör boken ganska lättläst och att man verkligen flyger fram mellan sidorna.
Det jag gillar mindre med boken är att trots att personerna är ganska olika från de "normala karaktärerna" så är själva storyn i boken så lik många andra böcker jag läst/hört om.

Boken får av mig 7/10. 

Jag tipsar er att läsa denna bok.

Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.