lördag 12 december 2015

Ett inlägg som väcker tankar

Jag läste precis ett jättebra inlägg av Hannah på DrawReadAndTakeAPhoto som handlade om skolan och lite hur fel det blir när skolan egentligen bara handlar om att få höga betyg och inte att lära sig saker. Ni kan läsa inlägget HÄR, något jag verkligen tycker att ni borde göra.

Jag var själv med om en liknande situation som det Hannah berättade om i sitt inlägg. Jag berättade för henne i en kommentar om det som hände mig men nu tänkte jag att när jag ändå skriver ett inlägg om det så kan jag dela med mig om det till er också.

Jag hade nyligen en incident med min HKK lärare, vi hade haft en massa inlämningar och prov och grejer den här terminen och jag hade fått A på allt förutom en grej där hon hade fyllt i på matrisen att jag fått A men skrivit B (extremt förvirrande). Sedan hade vi ett praktiskt prov där vi hade fått reda på att vi skulle plugga på olika begrepp som vi sen skulle använda oss av medan vi lagade maten. Jag tyckte det gick jättebra och jag kunde alla begreppen felfritt. Medan vi lagade kom hon och bad oss motivera varför vi hade valt den mat vi hade valt och vi började prata om maten, då frågade hon varför vi valt att ha med paprika och vi svarade att det är en grönsak som är väldigt god att steka (vilket vi gjorde) och att den innehåller vitaminer och mineraler. Då frågade hon vilken vitamin paprika innehöll något vi inte visste och sa då att vi inte visste. Hon svarade med ett "jaha" och gick vidare till en annan grupp. Efter lektionen så hade vi betygsnack eftersom det har var det sista vi gjorde i HKK:n den har terminen. Hon så då att hon tyckte att det hade gått väldigt bra för oss att allting hade legat på en A-nivå men eftersom vi inte visste vilken vitamin som fanns i paprika så kunde hon bara ge oss ett C. Och jag blev så jäkla förbannad! Ska jag behöva veta vilken vitamin som finns i paprika för att få ett A? Om allt låg på ett A annars varför fick vi inte då ett B åtminstone? Om vi nu inte kunde den frågan kunde hon inte gett oss någon annan så vi hade fått mer än bara en fråga? Jag blev så irriterad att jag i princip skällde ut henne inför resten av gruppen och krävde att få komplettera, något som efter mycket tjat jag till slut fick. Nu efter att ha fått komplettera har jag mitt A men irritationen är inte borta för det, det handlar ju inte bara om betyget utan det handlar om principen.

Så det var min story. Jag ska passa på att säga att jag älskar min skola och jag tror inte man kan ha bättre lärare än vad jag har. Jag kommer sakna dem extremt mycket när jag börjar gymnasiet nästa år. Så det är inte min skola och egentligen inte min HKK lärare heller som jag klagar på utan det är systemet som låter sånna här saker att hända.

Har ni någon liknande händelse som ni vill berätta om? Har ni några tankar om skolan som ni vill dela med er av? Kommentera till det här inlägget, jag svarar på alla kommentarer. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.