Recension - The Selection

Originalets titel: The Selection
Författare: Kiera Cass
Serie: The Selection #1
Språk: Engelska
Förlag: HarperCollins Children's books
Sidor: 336

Handling: För trettiofem flickor, är The Selection en chans man bara får en gång i livet, möjligheten att fly det liv och den kast de är födda i, och i stället leva i ett palats med vackra prinsessklänningar och gnistrande smycken, att konkurrera om den vackra prins Maxon. Men för America Singer är att blivit vald är inte vad hon alltid drömt om, eftersom det innebär att hon behöver vända ryggen till sin hemliga pojkvän Aspen, som är en kast under henne, och lämna sitt hem för att delta i en tävling för en prins och en krona hon inte ens vill ha. Sedan möter America prins Maxon och hon börjar ifrågasätta det liv hon alltid föreställt sig med Aspen och inser något som kommer komma att förändra hennes liv för alltid.

Karaktärer: America är en mycket snäll person, när de andra utvalda bara tänker på att vinna tänker hon på hur man gör världen utanför palatset till en bättre plats för folket, särskilt de i de lägre kasterna. Det finns en scen i boken där flickorna anländer till flygplatsen för att flyga till huvudstaden och palatset. På flygplatsen finns det några fans och några av dem hejar på America och vill ha hennes autograf, så hon stannar och skrver autografer tills alla som vill ha en har fått en. America är den sortens person som sätter alla andra människor före sig själv. Hon tänker alltid innan hon fattar beslut och är väldigt noggrann. America är en sån person som jag skulle vilja ha med mig som kompis i palatset ifall jag var med i The Selection. Jag gillar America väldigt mycket även om hon ibland blir lite överdrivet jobbig när hon velar fram och tillbaka.

I början fick jag en ganska dålig känsla om Maxon, att han var bortskämd, oförskämd och inte hade någon aning om hur svårt livet kunde vara utanför palatset. Men i och med att America började tycka om honom, började jag att älska honom. Han är den person som gör boken så bra eftersom han verkar alltid att säga något som får mig att skratta, han lyckas alltid ta de ledsna situationerna och göra om dem till något så mycket bättre.

Tankar om boken: Jag kan inte beskriva hur bra jag tyckte den här boken var eller varför jag gillade den så mycket som jag gjorde, men jag kan verkligen inte sluta tänka på den. Språket gillade jag väldigt mycket för det var riktigt bra samtidigt som det var enkelt, flera gånger glömde jag bort att jag läste på engelska för det flöt på så bra. Sen har vi ju storyn, författaren är ju ett geni. Jag älskar verkligen det här med samhällsskillnaderna. Något jag faktiskt trodde skulle vara fånigt va det hela med prins och prinsessa, men det känns faktiskt väldigt verklighetstroget och inte ett dugg fånigt. Jag gillar även hur de förklarar vad det är som har hänt för att samhället blivit som det är med kaster och så, både för att jag annars skulle ifrågasätta det men även för det känns som något som faktiskt skulle kunna hända. Karaktärerna älskar jag! Speciellt Maxon asså! Jag hoppas verkligen att jag får fortsätta älska honom genom resten av serien som jag verkligen ser fram emot att läsa. Jag älskade verkligen den här boken. Jag älskade karaktärerna, de roliga samtalen, berättelsen, världen boken ägde rum i. Jag älskade nästan allt med den här boken. Det enda jag inte gillade var som jag nämnde förut när America bara håller på och kritiserar sig själv och ifrågasätter varför någon kan gilla henne. I övrigt tycker jag verkligen att Kiera Cass lyckats när hon skrev den här boken och skapade denna realistiska alternativa framtiden.

Betyg: 8/10.
Jag rekommenderar den här boken till de som vill läsa en blandning av romantik och dystopi.

Fler böcker i samma serie: