Recension - Låt vargarna komma

Originalets titel: Tell the Wolves I'm Home

Författare: Carol Rifka Brunt
Serie: -
Språk: Svenska
Förlag: Gilla Böcker (Tack för boken!)
Sidor: 415

Handling: Fjortonåriga Junes morbror Finn dör i Aids under Aidsepidemin. Han var den enda personen som June kunde lita på och den personen som betydde mest av alla för henne. Efter hans död måste hon komma på ett sätt att överleva utan honom. Små mysterier och hemligheter om familjen börjar sakta men säkert komma fram och June träffar Toby, Finns "speciella" vän. En oväntad och annorlunda vänskap byggs upp mellan honom och June, en vänskap som de måste dölja.

Karaktärer: Jag gillar June väldigt mycket faktiskt. Jag vet inte riktigt vad det är med henne som jag gillar så mycket men något är det. Kanske är det hennes oskyldiga syn på livet som plötsligt förändras, men som sagt jag vet inte riktigt. June är väldigt förtjust i medeltiden och hon brukar ta små promenader i skogen då hon låtsas leva i en annan tid, det är också något jag gillar med henne för det känns så verkligt och så eget på något sätt. Att ha June som huvudperson är verkligen något som stärker boken med hennes tankar och syn på världen. Jag gillar även hur Carol Rifka Brunt verkligen har lyckats med en riktigt bra bakgrund till alla karaktärer i boken och att verkligen framställa deras relationer till varandra på ett bra sätt.

Tankar om boken: Jag verkligen älskade den här boken. Den berörde mig verkligen, jag blir tårögd bara nu när jag minns hur det var att läsa den. För den här boken är verkligen Sorglig (med stort S). Man får en förståelse för hur hemskt det verkligen är med Aids och framförallt hur hemskt det var när det precis kommit under Aidsepidemin. Den här boken visar även hur man inte hade någon aning om hur Aids smittades från en person till en annan vilket gjorde att alla höll sig borta från människor som hade Aids för att de var rädda för att bli smittade, vilket tas upp med flera bra exempel i boken. Även känslan som June har av att blivit lämnad ensam kvar i världen när morbrorn dör i Aids är något som verkligen väcker känslor.

Storyn med en fjortonårig tjej som blir kär i sin morbror som dessutom är homosexuell tycker jag är en väldigt bra idé, men det som ger det lilla extra är att den inte bara handlar om en tjej som blir kär i sin morbror utan att det finns flera andra saker i bakgrunden som också spelar en stor roll för boken, till exempel relationen som June har med sin syster Greta, och allt som rör Toby och hans bakgrund. Jag tycket dessutom att alla små hemligheter som dyker upp ger boken en spänning som gör att man bara inte vill lägga ifrån sig den.

En annan sak som är helt fantastisk med boken är hur lätt det är att känna igen sig i Junes känslor även om man inte har varit med i närheten av samma sak som hon har. Känslorna beskrivs nämligen så bra att man kan dra kopplingar mellan det hon känner för något och det man själv känner (även om det kanske är för något helt annat).

Betyg: 10/10. Det går verkligen inte att beskriva hur mycket jag älskade den här boken och inte ville att den skulle ta slut annat än med betyget 10/10.
Jag rekommenderar den här boken till så gott som alla. Både tonåringar och vuxna även om den är ur en tonårings perspektiv för den är verkligen så bra och så värd att läsa.

Länkar: Du hittar den t.ex. här: Bokus, Adlibris och Cdon.