Bokrecension - Legend

Skriven av: Marie Lu
Serie: Legend #1
Språk: Engelska
Utgiven av: Penguin Books Ltd
304 sidor

Handling:
I en framtida värld där militären styr samhället lever June och Day så olika liv man bara kan leva. June bor i stadens finaste del och utbildas inom militärens högsta kretsar. Day bor i slummen, kämpar för att rädda sin familj samtidigt som han är en av landets mest eftersökta brottslingar. När Junes storebror mördas blir Day huvudmisstänkt och June svär att hon ska sätta dit honom. Av en slump möts de utan att de vet om det och en relation utvecklas.

Karaktärer:
Både June och Day är verkligen smarta, jag älskar de båda som karaktärer. Det spelade ingen roll vem av dem man fick följa för det var intressant att följa dem båda. Days bakgrund gillade jag starkt, den gjorde honom till en bättre karaktär och det jag gillade bäst med June var att hon var så trotsig och rebellisk, det gjorde henne till en karaktär att älska.

Tankar om boken:
Ärligt talat så var det här den första riktiga boken som jag läste på engelska, det roliga var att jag inte alls tyckte det var svårt. Självklart tog det lite mer tid än vad det gör att läsa på svenska men jag förstod så gott som allt. Det här är en bok som jag tagit väldigt lång tid på mig med att ta i tu med, tyvärr så var anledningen till att jag läste den för att jag behövde läsa en bok på engelska till skolan, så jag hade inte så höga förväntningar på den. Men oj vad förvånad jag blev, bara efter några sidor så gillade jag redan boken starkt. Karaktärerna var väl uttänkta, handlingen var spännande, beskrivningarna var detaljrika, allt stämde in. Verkligen nöjd med min kompis som jag fick boken av. ;)

Betyg:
Boken får av mig 8/10. Rekommenderar solklart och har redan köpt tvåan.

Fler böcker i samma serie: