lördag 4 januari 2014

Bokrecension - Jag går dit du går

Jag går dit du går
Orginaltitel: Hold still
Skriven av: Nina Lacour
264 sidor

Kvällen det hände sa Ingrid: "Jag går dit du går." Men i gryningen var hon borta.
Andra året på high school ska just börja och Ingrids självmord har har kastat Caitlins liv i spillror. Hon hade delat allt med sin bästa vän: konsten, skratten, musiken. Nu är hon ensam kvar, chockad och alldeles tom. Men Ingrid lämnade något efter sig: sin dagbok. Hennes ord hjälper Caitlin att ta sig genom sorgen. Sakta men säkert upptäcker hon att kärlek och mening fortfarande finns, och att riktig vänskap inte försvann med Ingrid.
- Bokens baksida

Den här boken var en av dem som jag fick i julklapp. Den ställde jag i bokhyllan så att jag skulle kunna läsa ut de böcker jag redan påbörjat först. Men jag kunde känna hur den viskade till mig. Jag kunde inte hålla emot så jag tog fram den ur bokhyllan, satte mig bekvämt och började läsa. Redan efter första kapitlet var jag fast. Mest fastnade jag nog i känslorna och tankarna, de var så lätte att förstå. Jag fortsatte läsa boken.
    När jag kommit en bit in i den vart den plötsligt lite tråkig. Det kändes som om allt som hände var att man fick läsa om en deprimerad tonårstjej. Sedan hittade Caitlin (huvudpersonen) Ingrids dagbok och allt vart plötsligt så hemskt. Man kunde inte förstå, men ändå förstod man så väl.
    Dagen efter när jag skulle fortsätta läsa den satte jag mig och läste. Lite senare kollade jag på klockan och det visade sig att helt plötsligt hade det gått 2 timmar.

Huvudpersonen är en väldigt intressant karaktär. Hon är nämligen väldigt annorlunda. Hon gillar att fota och hon är bra på det. Hon har väldigt bra fantasi, hon bara inte riktigt förstår det själv. Hur som helst så tycker jag att hon är en karaktär värd att läsa om helt klart. 

Av mig får den här boken betyget 8/10. Jag skulle vela ge den mer. Det var en riktigt bra bok, men med tanke på att jag läst böcker som helt klart varit bättre så ger jag den bara 8/10.
Uppdatering: 9/10. Så här i efterhand tycker jag nog att boken förtjänade en 9:a. :)

Det här en en bok som jag starkt rekommenderar!

Du finner den t.ex. här: Bokus, Bokia, Adlibris, Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.