lördag 25 januari 2014

Bokrecension - Divergent

Divergent
Orginal titel: Divergent
Skriven av: Veronica Roth
362 sidor

I Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärliga,De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet.
Beatrice  gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper hon om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.
Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först...
-Bokens baksida

Jag verkligen älskade den här boken! Jag hade så höga förväntningar på den, och den överträffade dem. Den här boken är ett bra exempel på hur bra dystopier verkligen kan vara. Jag kan bara inte få bort boken ur mina tankar, trots att det har gått någon dag sedan jag läste ut den så kan jag inte sluta tänka på den. Den var så bra, så spännande, den var så verklig trots att den är en dystopi. Det kändes verkligen som om världen skulle kunna bli uppdelad på det här sättet.

Alla karaktärerna var så genomarbetade, alla hade en spännande historia och alla var så pass intressanta att man ville veta mer om dem.

Det här är en sådan bok som det spelar ingen roll vilken tid det är på dygnet eller vad man egentligen måste göra man kan bara inte lägga ifrån sig den. Medan jag läste den hade jag med mig den till skolan, jag satt och läste på varendaste liten paus vi hade i schemat, även om det så bara handlade om den där minuten när man väntade på att läraren skulle komma in genom klassrummet, även då tog jag upp min bok.

Den här boken är då den första boken i Divergent trilogin. Dock har jag inte riktigt förstått mig på det hela för vad vitt jag har förstått så ska det även komma en fjärde bok som heter Four. Mina källor är inte så säkra men vet ni något om det här så får ni gärna kommentera.

Boken efterföljs hur som helst av boken Insurgent, och jag ser verkligen fram emot att få läsa den, jag längtar så sjukt mycket. Insurgent har redan kommit ut som Inbunden men nojig som jag är så vill ju jag ha serien i samma storlek och därför så vill jag ha Insurgent i pocket. Den släpps som pocket någon gång i sommar tror jag.

Divergent ska ju även nu 2014 filmatiseras, eller ja den håller väll på nu med tanke på att den släpps på bio under 2014. Jag vet tyvärr inte det exakta datumet. 2014 kommer att bli ett bra år när det gäller filmer i alla fall. Självklart ser jag ju framemot Divergent som film, men jag längtar nog nästan ännu mer tills The fault in our stars (Förr eller senare exploderar jag), som även ska bli film 2014.

Tillbaka till boken. Den här boken är nog ett måste, allra mest för alla bokälskare, men även för dem som inte är så förtjusta i böcker, för den här är svår att inte bli förtjust i.

Nu kommer det svåraste av allt, att försöka komma på något med boken som var dåligt/mindre bra/inte fantastiskt. Om det var något som jag kanske störde mig lite på så var det att man inte riktigt fick veta så mycket om alla falanger, det mesta cirkulerade runt De tappra, De lärda och De osjälviska, och man fick då inte veta så mycket om De fridfulla och De ärliga. Men det är nog det ända jag kan komma på som inte var bra med boken.

Boken får av mig 9/10. Det är en av flera böcker på senaste tiden som jag velat ge högre betyg på men det går inte enligt mina principer. Divergent får helt enkelt nöja sig med det här, och allt berömmet i recensionen.

Fler böcker i samma serie:
#1 Divergent
#2 Insurgent
#3 Allegiant
#4 Four

Du hittar boken t.ex. här: Bokus, Bokia, Adlibris, Cdon.

3 kommentarer:

  1. som du säkert vet har det redan kommit ut en bok bok som heter Four som berättar saker ur Fours perspektiv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag visste det redan men tack ändå :)

      Radera

Hej! Vad roligt att du vill kommentera på min blogg.
Respektera att onödiga kommentarer tas bort.